Piratkopiering før og nå osv

I dag er det mange artister som beklager seg over at folk piratkopierer musikk eller streamer via Spotify. Jeg forstår også at platesalget har gått ned, men hva betyr egentlig dette? Det har aldri hvert slik at artister kan leve av platesalg alene. Før i tiden da vi hadde noe som het plateselskap var det slik at en artist som regel hadde 5-8% av salget etter at alle utgifter var betalt. Det vil si 4-6kr pr. solgte plate i snitt, da sier det seg selv at hvis du spiller i et band og må dele på 4-5 stykker må du selge millioner av plater for å tjene penger. Dette vil i praksis si at det kun er de virkelig store artistene i verden som tjener på salg av musikk, ikke ulikt slik det er i dag.  I dag kan du selge din egen musikk over iTunes og tjene 4-6kr pr nedlasting av en låt. Så egentlig er mulighetene der i dag for å tjene mere på salg en før. Det du virkelig kan tjene penger på er rettigheter, og her er det mange som går skoene av seg. Jeg mener at spiller du i et band og dere lager egen musikk deler man rettighetene likt på alle medlemmene uansett hvem som hadde ideen for låten. For her er det at pengene fort kan komme.

“Stikkordet er radiospilling” og dette har to gode funksjoner. Nr 1: Gir deg tilgang til publikum, som igjen fører til flere godt betalte jobber. Nr 2: Rettighetspenger ved avspilling. Har mann da ikke delt rettighetene likt på alle medlemmene blir det fort slik at en tjener mye mere en de andre. Spør gutta i A-HA.. Det er grobunn for mye krangling..Et band som har delt alt likt bestandig er U2, de var på papiret 5 medlemmer i bandet, (4 på scenen og manager Paul McGuinness) alle fikk 20% av alle inntekter. Tilbake til dette med piratkopiering, var dette anderledes før? Svaret er selvfølgelig  NEI!!! Før i tiden hadde vi noe som het kassettspiller, denne brukte vi flittig til å kopiere CD, Vinyl og 10 i skuddet.( Husker du Sony Walkman?) Var du virkelig fan kunne det hende at du kjøpte ei plate (Jeg kjøpte kassetter og min første var Creation fra Larvik) , og dagen etterpå sto kompis gjengen på døra for å kopiere den..Altså problemet var like stort før som nå, kanskje større..Så hva er lærdommen av dette for dagen artister? Innspilt musikk har kun en funksjon for deg som artist, og det er å skaffe deg et publikum å spille for. Og dessuten har du en låt som tusler og går på radio kan du lett doble spillehonoraret ditt, da blir det plutselig noe å leve av. Kombinasjonen av gode spillehonorarer og rettighetspenger ved radiospilling er hva en artist lever av, ikke platesalg. Om vi liker lydkvaliteten på dagens utgivelser på digitale formater er noe jeg setter spørsmålstegn ved, og det kommer jeg straks tilbake til. Stikkord her er at artisten selv betaler..