Sonisk Jording
Tidlig på 2000 tallet var jeg på seminar med Bruce Swedien, kjent som teknikker for Quincy Jones, og som gjorde alle albumene til Michael Jackson. Dette var en unik og lærerik opplevelse, for å si det mildt. Han har i flere perioder undervist ved forskjellige lydskoler. Dette var på et tidspunkt da CD platen fortsatt var relevant, noe vi ikke kan si i dag. Det han fortalte, var at han pleide å ta med seg studentene på en skikkelig konsert med et symfoniorkester, i et perfekt akustisk lokale, uten elektrisk forsterkning.
Grunnen til dette var at han ville at studentene skulle ha et forhold til hvordan musikk egentlig skal låte. Jeg kjøper dette argumentet og har selv reist på klassiske konserter i Wien, for å få noe av den samme opplevelsen.
Rundt tusenårsskifte ble digitalt opptaksutstyr så billig at mange artister valgte å kjøpe seg eget utstyr, med tanken at de skulle gjøre jobben like godt selv. Noe som i over 20 år i stor grad har vist seg at ikke slår til.
Denne utviklingen i musikkbransjen har dessverre ført til at de fleste store studioene i verden er lagt ned, en etter en. Vi har noen få igjen, men til og med Abbey Road studios er nå mere lydskole enn studio. Dette er bare trist. Vi mister masse kompetanse, samt opptaksrom som er uerstattelige. I dag er musikk som regel spilt inn i dårlige akustiske rom, med middels opptaksutstyr, av teknikere eller produsenter med ingen, eller liten kunnskap om faget. Dette fordi musikere prøver å bære flere hatter, eller at det ikke er budsjett til å gå i et profesjonelt studio. Da blir dessverre resultatet deretter. I tillegg til dette prøver de fleste nå å få musikken sin til å låte best mulig på Spotify med billige øreplugger eller headsett. Prøver en skikkelig musikkelsker å spille av dette på et skikkelig anlegg låter det rett og slett elendig.
Jeg slår derfor et slag for skikkelig stereoanlegg med vinyl. Hør forskjellen på et album på Spotify og vinyl, spilt på et skikkelig anlegg, og du vil ligge våken i flere netter. Dette vil jeg påstå er det nærmeste du kan komme “Sonisk Jording” hvis du ikke drar til Wien, som meg. Jeg hadde besøk av en musiker for noen dager siden, som hadde reist til USA for å jobbe med en Grammy Award Winning produsent, jeg fikk høre resultatet og det låter jo bra på Spotify med billige øreplugger, samt liten radio. Men på et skikkelig stereoanlegg låt det rett og slett elendig. Denne karen snakket om at han elsket “The American Sound”, men hva betyr det? At musikken er tilpasset et publikum som ikke lytter og som ikke er villig til å betale for musikk? De fleste unge i dag har dessverre ingen referanser på hva som er god lyd. Hvis du ønsker å høre “The Real American Sound” bør du høre på produksjoner som blir gjort i skikkelige studioer i Nashville, LA osv. Her låter det dyrt… og med god grunn. Her er det fagfolk som tar seg betalt. Skikkelige analoge miksere, som gjør at det låter som det skal. Gode fagfolk og utstyr koster penger, og så lenge folk ikke kjøper musikk går dette tapt. Som jeg sa i et tidligere innlegg tjener ikke artister mye på innspilt musikk, men når resten av bransjen heller ikke har mulighet til å tjene penger går det dessverre feil vei. Da er det kun de aller største artistene som kan ta seg råd til å spille inn musikken sin skikkelig. Jeg håper i det lengste at dette vil snu. Jeg elsker Spotify jeg også, men jeg bruker det til å sjekke ut nye plater før jeg kjøper de, enten på vinyl eller iTunes. CD er jeg ferdig med. Dette er forskjellen! Jeg betaler for at artistene skal kunne opprettholde avtaler med plateselskaper som gjør at de har råd til å gå i skikkelige studioer. Dette igjen gir meg som lytter en mye bedre opplevelse. God helg, god lytting!
Leave a Reply